cart contents

login status

CPanel – SCURT GHID DE UTILIZARE

Tutorial cPanel


De la crearea de conturi de email la utilizarea File Manager, de la schimbarea versiunii PHP la gestionarea spațiului pe server.

Informații utile pentru utilizarea
panoului de control al găzduirii web

Odată ce ai comandat un pachet de găzduire web la Chroot, ai primit un email cu datele de logare în cPanel. Toate pachetele de găzduire benefiază de cPanel.

De ce ar trebui să citești acest ghid?

Aici, la Chroot, încercăm să facem lucrurile mai simple pentru tine astfel încât să ai parte de cea mai bună experiență în utilizarea serviicilor noastre de găzduire. Utilizarea cPanel ca și panou de administrare a serviciului tău de găzduire vine tocmai pentru a-ți ușura munca și de a putea rezolva chiar tu eventualele probleme. Scopul nostru este să păstrăm acest ghid cât mai simplu posibil și am scris acest tutorial cPanel pentru începători. Deci nu trebuie să îți faci griji că este prea tehnic. În acest tutorial, vom parcurge pas cu pas toate elementele de bază ale utilizării cPanel, inclusiv cum să configurezi numele de domeniu și cum să construiești un site web cu cPanel în doar câteva minute. Pe parcurs, îți vom oferi, de asemenea, câteva sfaturi și trucuri utile care vor face gestionarea site-ului tău mult mai ușoară.

Cuprins

  1. Noțiuni de bază cPanel
  2. Introducere rapidă în interfața cPanel
  3. Actualizarea preferințelor tale
  4. Gestionarea numelor de domenii
  5. Conturi de email
  6. Gestionarea fișierelor de pe server
  7. Bazele de date – creare și gestionare
  8. Instalări rapide folosind Softaculous
  9. Backup pentru site-ul tău
  10. Schimbarea din cPanel a versiunii PHP pentru site-ul tău

1. Noțiuni de bază cPanel

1.1 Ce este cPanel ?

cPanel (prescurtat de la Control Panel) este un utilitar de administrare, configurare şi automatizare pentru serviciile de Găzduire Web. Cu alte cuvinte, cPanel este un tablou de bord simplu de utilizat, bine întreținut, cu actualizări regulate, îmbunătățiri și măsuri de securitate. Acesta conţine utilitare pentru managementul întregului set de servicii disponibile pachetului dumneavoastră de găzduire, pornind de la servicii de e-mail (crearea conturilor de mail, vizulizarea căsuţelor de mail, creare şi administrare liste de e-mail), administrare de domenii, statistici, administrare baze de date, manager de fişiere, conturi FTP etc.

1.2. Ce pot face în cPanel?

Multe… cPanel este locul unde vei ajunge dacă dorești să:

  • conectezi un nume de domenii la găzduirea ta
  • creezi și să configurezi e-mailuri pentru site-ul tău
  • instalezi WordPress (sau alt sistem de gestionare a conținutului)
  • faci backup pentru site-ul tău
  • încarci fișiere pe server
  • verifici lățimea de bandă și alte statistici de utilizare
  • modifici diferite setări de securitate
  • instalezi aplicații suplimentare pe server
  • creezi baze de date noi sau să le gestionezi pe cele existente
  • configurezi diverse optimizări

Și multe altele. Nu te lăsa intimidat, totuși. În timp ce cPanel îți oferă un volum uriaș de funcții și personalizări de care trebuie să ai grijă, nu trebuie să le înțelegi pe toate pentru a-ți gestiona site-ul în mod eficient. Vom încerca să acoperim totul în acest ghid.

1.3. Cum mă conectez la cPanel?

Încă din momentul în care ai plasat comanda pentru un pachet de găzduire, ai primit un email cu subiectul Informații cont nou … pe adresa de email asociată contului de client Chroot (dacă nu ai primit în Inbox, verifică și folder-ul SPAM). Chiar în acest email vi se explică modul în care puteți accesa cPanel. Ar trebui să accesezi https://domeniultău.ro:2083 sau http://domeniultău.ro/cpanel folosind datele de autentificare (numele de utilizator și parola) primite pe email. Alternativ, poți accesa cPanel din contul tău de client Chroot, secțiunea Produse/Servicii, selectează serviciul. Tot acolo poți modifica și parola de cPanel).

1.4. Și dacă am nevoie de mai mult ajutor?

Acest ghid explică toate elementele de bază și îți oferă instrucțiuni pas cu pas pentru a aborda unele dintre cele mai comune sarcini, cum ar fi configurarea site-urilor web, a conturilor de e-mail și a numelor de domenii. Dacă ai nevoie de puțin mai mult ajutor, cPanel are câteva tutoriale video proprii. Există, de asemenea, o mulțime de documentație disponibilă pe fiecare pagină din cPanel, de obicei listată în partea de sus. De exemplu:

2. Introducere rapidă în interfața cPanel

După ce v-ați autentificat în cPanel, ar trebui să vezi un ecran similar cu acesta: Aceasta este versiunea cPanel care folosește o temă numită „Jupiter”.

2.1. Interfața mea cPanel arată diferit! Ce să fac?

În primul rând, nu intra în panică. Pentru a schimba stilul cPanel-ului tău, găsești în partea din dreapta un dropdown cu titlul Theme/Tema:

2.2. Scurt tur prin prin interfața cPanel

Interfața cPanel îți oferă mai multe opțiuni. Acestea sunt: Bara de navigare Puteți găsi bara de navigare în colțul din dreapta sus al ecranului. În ea există un câmp de căutare simplu, un link către preferințele dvs. de utilizator, un clopoțel de notificări și linkul de deconectare. Câmpul de căutare îți permite să găsești opțiunile cheie în cPanel. De fapt, utilizarea câmpului de căutare este o modalitate mult mai rapidă de a naviga prin cPanel decât încercarea de a răsfoi și de a ajunge manual la o anumită opțiune. Câmpul de căutare începe să prezinte rezultate imediat pe măsură ce introduci text. Făcând click pe linkul preferințelor utilizatorului, îți poți schimba parola, limba, edita informațiile de contact și, de asemenea, poți reseta setările paginii cu un singur clic. Clopoțelul de notificări este locul unde poți vedea actualizări esențiale despre configurația ta de găzduire sau cPanel în sine. De obicei, cPanel folosește notificări pentru a te anunța despre noutăți, actualizări critice, probleme de securitate sau alte informații pe care trebuie să le știi. Linkul de deconectare este destul de explicit – nu uita să îl utilizezi de fiecare dată când termini de lucrat cu cPanel.

2.3. Reorganizarea paginii de pornire

Poți restrânge secțiuni făcând click pe semnul „˄” sau „˅” din colțul din dreapta sus al fiecărei secțiuni din pagina de pornire pentru a o minimiza/maximiza. Dacă dorești, poți, de asemenea, să glisezi și să plasezi secțiuni întregi pentru a le reorganiza și a le pune pe cele mai frecvent utilizate în partea de sus.

3. Actualizarea preferințelor tale

Când te conectezi pentru prima dată la cPanel, asigură-te că accesezi secțiunea „Preferences/Preferințe” pentru a-ți actualiza informațiile de contact și pentru a schimba parola.

3.1. Schimbarea parolei

Recomandăm insistent să-ți schimbi parola imediat ce te-ai conectat la cPanel pentru prima dată. Fă click pe „Password & Security / Parolă și securitate”. Vei fi dus la acest ecran: Va trebui să introduci vechea parolă înainte de a alege una nouă. Când vine vorba de configurarea unei noi parole, poți fie să folosești Generatorul de parole, fie să utilizezi una proprie. Utilizarea Generatorului de parole este probabil calea corectă, deoarece îți va oferi o parolă puternică și sigură. Doar fă click pe buton și lasă generatorul să se ocupe de rest: Alternativ, poți schimba parola de cPanel și din contul de client Chroot urmînd pașii din acest material. Cel mai bun mod de a salva parola este să folosești un manager de parole (cum ar fi LastPass – gratuit). În acest fel, nu trebuie să memorezi parola. Indiferent ce faci, nu salva parola într-un fișier Word sau ceva similar pe computer – unde ar putea fi descoperită cu ușurință.

3.2. Actualizarea informațiilor tale de contact

Unul dintre cele mai importante lucruri pe care trebuie să le faci în cPanel este să furnizezi un e-mail unde poți primi actualizări atunci când este necesar. De ce acest pas este crucial? Fără un e-mail funcțional setat în această secțiune, cPanel nu va putea comunica cu tine dacă se întâmplă ceva semnificativ cu configurația ta. De asemenea, ar trebui să setezi o adresă de e-mail care nu este atașată niciunui nume de domeniu pe care îl găzduiești în acest cPanel; în caz contrar, în cazul în care se întâmplă ceva cu configurația ta, acest domeniu ar putea fi compromis astfel încât orice încercare de a comunica cu tine este imposibilă. Pentru a ajunge la aceste setări, fă click pe „Informații de contact” pentru a ajunge la următorul ecran: Recomandăm să bifezi toate casetele de sub „Preferințe de contact”, deoarece toate sunt actualizări care te pot avertiza cu privire la activități suspecte (de exemplu, altcineva îți schimbă parola) sau o problemă de găzduire (de exemplu, spațiul pe disc este epuizat).

3.3. Adăugarea unui utilizator nou

Să presupunem că dorești să lucrezi cu cineva care să te ajute la gestionarea site-urile web sau că ai un partener de afaceri de încredere care are nevoie și de acces la contul de găzduire. Acea persoană va solicita propriul profil de utilizator în cPanel. Pentru a face acest lucru, fă click pe pictograma „User Manager/Manager de utilizatori” care se află în aceeași secțiune „Preferences/Preferințe”. În acea secțiune, vei vedea toate conturile care sunt setate în prezent în cPanel. Există trei pictograme lângă fiecare cont (ca în captura de ecran de mai sus):

  • Pictograma plic indică dacă persoana are un cont de e-mail configurat în sistem – dacă pictograma este colorată, atunci există un cont de e-mail configurat; dacă este gri, atunci nu există
  • Pictograma camionului indică dacă persoana are un cont FTP – din nou, colorată pentru da și gri pentru nu
  • Pictograma disc indică dacă utilizatorul poate utiliza serviciile de disc web care fac parte din cPanel

Poți edita cu ușurință orice utilizator acolo, îi poți schimba parola sau îl poți șterge cu opțiunile enumerate sub numele contului. Pentru a adăuga un utilizator nou, fă click pe butonul „Add User/Adăugați utilizator” din colțul din dreapta sus: Vei fi apoi direcționat la următorul ecran: Va trebui să adaugi numele complet al utilizatorului, numele de utilizator, domeniul cu care ar trebui să fie asociat noul utilizator și, dacă dorești, un e-mail alternativ la care poate fi contactat utilizatorul. De asemenea, ți se va cere să creezi o parolă pentru utilizator. Chiar sub aceste câmpuri, vei găsi o secțiune numită „Services/Servicii” de unde vei putea face câteva setări cheie. Acestea corespund celor trei pictograme pe care le-am descris doar câteva paragrafe mai sus: E-mail îți permite să activezi/dezactivezi conturile de e-mail pentru noul utilizator și, de asemenea, să setezi o limită pentru cât spațiu poate avea fiecare cont. FTP îți permite să activezi/dezactivezi conturile pentru a putea accesa configurația de găzduire prin FTP. FTP poate fi folosit pentru a încărca fișiere pe site-ul tău. Poți alege în ce director va avea acces noul utilizator precum și limita spațiul pe care îl poate folosi. Permisiunile Web Disk ar trebui rezervate numai pentru conturile tale de administrator de nivel superior. Accesul la nivel „Citire-Scriere” oferă utilizatorului permisiuni complete pentru a face aproape orice dorește în directorul specificat (inclusiv ștergerea fișierelor)! „Numai citire” permite doar citirea, descărcarea și listarea fișierelor. Când ai terminat cu aceste setări, fă click pe „Create/Creați” sau „Create and add another user / Creați și adăugați un alt utilizator” în partea de jos a paginii de setări.

4. Gestionarea numelor de domenii

Secțiunea „DOMAINS/DOMENII” din cPanel este locul unde poți adăuga un nou nume de domeniu în contul tău de găzduire, să gestionezi domeniile existente, precum și să configurezi subdomenii.

4.1. Adăugarea unui nou nume de domeniu

Pentru a adăuga un nume de domeniu în cPanel (și, implicit, în pachetul tău de găzduire), va trebui să faci click pe „Domains / Domenii” în secțiunea „Domains / Domenii” afișată mai sus. Un domeniu de completare îl puteți folosi pentru a crea un website complet funcțional, ceea ce înseamnă că puteți găzdui mai multe nume de domenii de pe același panou de control. Pe ecranul „Domains / Domenii”, vi se va cere să introduceți noul nume de domeniu plus alte câteva detalii: Domeniu – Numele de domeniu exact pe care vrei să îl adaugi – fără www. Subdomeniu – Acesta va fi completat automat de îndată ce introduci noul nume de domeniu în câmpul de mai sus. Cel mai bine este să lăsați asta intactă. cPanel folosește acest lucru pentru o rutare internă care nu are prea multă relevanță din punctul de vedere al utilizatorului. Rădăcina documentului (Root) – Locația de pe server unde vor fi fișierele noului domeniu. Recomandarea noastră este ca, în cazul în care dorești să ai un site separat față de cel de pe domeniul principal, să debifezi căsuța de la Share document root…. și să setezi ca fișierele acestuia să fie in domenii/domeniunou.ro. În acest fel, dacă unul din site-uri este compromis, celelalte nu ar avea de suferit. Dacă doreși ca același conținut afișat pe domeniul principal să fie afișat și pe cel secundar, lasă bifat Share document root…. Faceți click pe „Submit” pentru a finaliza.

4.2. Forțare acces https

Activează redirecționarea către https (conexiune securizată) prin activarea opțiunii.

4.3. Editarea/eliminarea unui nume de domeniu

Poți edita calea către fișierele domeniului adițional sau să-l ștergi făcând click pe butonul Manage.

5. Conturi de email

Unul dintre lucrurile grozave despre păstrarea numelui de domeniu cu un furnizor de găzduire web activată pentru cPanel este că ai și posibilitatea de a crea conturi de e-mail personalizate pentru acel domeniu. Toate acestea se întâmplă în secțiunea „EMAIL” din cPanel. Există o mulțime de instrumente aici – de la crearea de noi e-mailuri, setarea expeditorilor, autoresponders, îngrijirea spam-ului și multe altele.

5.1. Crearea și configurarea unui cont de email

Probabil acesta este unul din primele lucruri pe care vei dori să-l faci. Pentru a adăuga un nou cont de e-mail la domeniul tău, fă click pe „Email Accounts / Conturi de e-mail” pentru a fi dus la următorul: Fă click pe Create / Creează și apoi va trebui să configurezi contul de email pe care dorești să îl creezi: De sus în jos, iată ce trebuie să faci pentru a configura noul cont:

  • Username – introdu adresa la care dorești să fii contactat – de exemplu, contnou
  • Dacă ai găzduite mai multe domenii în acest cont de găzduire, va trebui să alegi domeniul pe care dorești să creezi adresa de email (selectează-l din câmpul drop-down).
  • Password / Parolă – crează o parolă și asigură-te că este una sigură!
  • Storage Space / Cota de cutie poștală – setează spațiul alocat acestui cont de email. IMPORTANT: e-mailurile ocupă spațiu pe serverul tău, așa că este recomandat să nu doriți să oferiți tuturor acces nelimitat. Trebuie să ai în vedere ca totalul cotelor alocate împreună cu celelalte fișiere stocate pe server să nu depășească spațiul alocat întregului pachet de găzduire.
  • Click pe „Create / Creați cont

După ce ai făcut toate cele de mai sus, vei observa că e-mailul pe care tocmai l-ai creat a fost adăugat la lista conturilor de e-mail existente în fila „Email Accounts / Conturi de e-mail”. Tot de aici poți oricând edita opțiunile create, inclusiv parola contului de email.

5.2. Utilizarea unui cont de email

Ai două opțiuni principale aici:

  • Utilizați webmail
  • Configurați e-mailul într-un client de e-mail – cum ar fi Gmail, Apple Mail, Outlook etc.

5.2.1. Verificarea email-urilor în browser (Webmail)

În acest moment, accesarea webmail-ului este foarte ușoară. Fă click pe linkul „Check Email / Accesare webmail” care este vizibil lângă adresa ta în fila „Email Accounts / Conturi de e-mail”. Odată ajuns acolo, fă click pe unul dintre clienții de webmail disponibili și vei fi dus imediat la căsuța ta de e-mail. Alternativ, poți accesa webmail-ul direct dintr-un browser web. Pur și simplu accesează https://DOMENIULTĂU.ro/webmail și folosește acolo contul de email pe care vrei să în accesezi și parola configurată în pasul anterior.

5.2.2. Verificarea email-urilor folosind un client de email (Outlook, Mozilla Thunderbird, etc)

Poți afla configurările necesare făcând click pe butonul Connect Devices pe același ecran ca mai înainte: Pe ecranul nou deschis vei găsi o serie de link-uri utile, toate cu instrucțiuni sau scripturi de configurare gata făcute pentru unii dintre cei mai populari clienți de e-mail. Dacă al tău se află pe listă, trebuie doar să dai click pe linkul de lângă el și să finalizezi configurarea conform sfatului dat. Dacă nu găsești clientul sau dorești să îți configurezi e-mailul manual, atunci sub această secțiune este o alta etichetată „Mail Client Manual Settings / Setări manuale pentru client de e-mail”. Aici vei găsi toate informațiile necesare configurării manuale a contului tău de email pentru orice client de email (Username, Incoming Mail Server, port IMAP sau POP3, Outgoing Mail Server, port SMTP, etc).

5.3. Redirecționarea de email-uri către o altă adresă

Din cPanel poți crea redirecționări ale mesajelor primite pe o adresă de email către o alta. Această funcție e dedicată situațiilor în care un mesaj primit pe o adresă de email trebuie să fie redirecționat temporar (pe perioada concediului, de exemplu) sau permanent (supervizorului unei echipe, de exemplu). IMPORTANT: Începând cu data de 01.03.2022 redirecționările („Email » Forwarders” / „Redirecționări”) către adrese de e-mail externe, domenii ce nu sunt găzduite pe același cont, nu mai sunt posibile. Operațiunea va fi oprită cu mesajul de eroare „Fowarding to an external domain is not allowed„. Datorită faptului că acestea sunt prelucrate înaintea filtrelor anti-spam, mesajele redirecționate către furnizori externi precum Gmail sau Yahoo! ajung să fie categorisite ca spam, ducând, în timp, la deteriorarea reputației serverului pe care sunteți găzduit, precum și a domeniului dumneavoastră, astfel că mesajele ulterioare pot fi marcate ca Spam/Junk. De asemenea, în ultima perioadă s-a observat o creștere a atacurilor de tip data exfiltration, prin care diverși atacatori folosesc această funcție pentru a copia email-uri importante – precum cele cu privire la datele de autentificare pe diferite site-uri, magazine online, bănci sau alte tipuri de instituții financiare, precum și a de intercepta tranzacții cu diverși parteneri de afaceri, și prin a păcăli acești parteneri în a realiza plăți bancare direct în conturile atacatorilor. Drept înlocuitor, folosiți funcția de import a furnizorului de e-mail dorit pentru a importa mesajele prin POP3 sau IMAP. De exemplu, pentru Gmail, puteți realiza această operațiune în meniul Settings » Accounts and Import » Check mail from other accounts. Pentru alți furnizori, vă rugăm consultați documentația acestora.

5.4. Email Deliverability / Livrarea prin e-mail

Această funcție îți dă posibilitatea de a verifica livrarea mail-urilor pe care tu le trimiți. În principiu, pentru conturile de găzduire nou create aceasta ar trebui să fie validă dar pot exista probleme la unele domenii care au fost migrate de la alți furnizori sau au modificări DNS configurate. În acest caz, poți folosi butonul Repair. Această caracteristică permite sistemului să repare înregistrările nevalide ale unui domeniu. În interfață apare o fereastră care îți permite să examinezi și să confirmi recomandările sistemului pentru orice înregistrări nevalide. Poți copia sau personaliza o înregistrare sugerată înainte de a aproba reparațiile sistemului. Sistemul va verifica din nou toate înregistrările reparate. Acest proces poate dura până la cinci minute, în funcție de server.

5.5. Track Delivery / Urmărire livrare

Această interfață afișează un raport despre livrările de mesaje de e-mail din contul tău. De asemenea, poți utiliza această interfață pentru a urmări ruta de livrare a unui e-mail. Urmărirea traseului te poate ajuta să găsești probleme de livrare. În mod implicit, tabelul listează cele mai recente 250 de mesaje către și de la cutiile poștale ale contului tău de cPanel. Aceasta include fiecare succes și eșec de livrare. Tabelul sortează datele în următoarele coloane în mod implicit:

  • Event/Eveniment — O pictogramă care indică starea de livrare a mesajului:
    •  Succes — Sistemul a livrat mesajul.
    •  Unknown/Necunoscut — starea mesajului este necunoscută sau livrarea este în curs.
    •  Deferred/Amânat — Sistemul a amânat mesajul.
    •  Error/Eroare — mesajul a întâmpinat o eroare de livrare.
    •  Archived/Arhivat — Sistemul a arhivat mesajul. Pentru mai multe informații, citiți documentația noastră arhivă.
    •  Rejected/Respins — Sistemul a respins și a renunțat la mesajul la momentul SMTP (Simple Mail Transfer Protocol). Acest lucru poate apărea atunci când serverul expeditorului nu utilizează o configurație sigură sau serverul se află pe o listă de găuri negre în timp real (RBL).
    •  Filtred/Filtrat — Serverul de e-mail a acceptat mesajul, dar nu a livrat mesajul în căsuța de e-mail a destinatarului. Acest lucru poate apărea atunci când software-ul de spam filtrează un mesaj sau dacă un destinatar are filtre de e-mail personalizate.
  • From address / De la adresa — Adresa de e-mail de pe sistemul dvs. care a trimis mesajul.
  • Sender / Expeditor — Numele de utilizator cPanel al expeditorului.
  • Sent Time— Data și ora la care utilizatorul a trimis mesajul.
  • Scor spam — Scorul Apache SpamAssassin™ al mesajului.
  • Recipient / Destinatar — Adresa de e-mail la care utilizatorul a trimis mesajul.
  • Result / Rezultat — Un mesaj care descrie rezultatele livrării.
  • Actions / Acțiuni — Faceți click pe pictograma de informații  pentru a vizualiza și imprima informații despre mesajul selectat. Aceste informații includ informații precum expeditorul mesajului, destinatarul și numele de utilizator.

5.6. MailScanner – ce este și cum să îl folosești?

Fenomenul SPAM a luat o amploare fenomenală în ultimul timp iar expeditorii de SPAM sunt din ce in ce mai ingenioși în a ascunde adevărata sursă a mesajului pe care tocmai l-ai primit. Poți vedea sursa mesajului pe care tocmai l-ai primit urmand pașii din acest material O soluție ar fi folosirea funcției MailScanner din cPanel. Acesta vine cu setări predefinite de Chroot dar pe care le poți ajusta în funcție de nevoile tale. Poți folosi Low/High Scoring Spam astfel încât să limitezi nivelul de SPAM recepționat pe contul tău de email. Dar poți și să adaugi în whitelist anumite adrese de email de încredere de la care vrei să primești mesaje dar care, din diferite motive, sunt considerate de filtre ca și SPAM. Tot aici poți adăuga în blacklist adresele de email ale căror mesaje ajung totuși în Inbox cu toate că sunt SPAM. Nu găsești un mesaj pe care un expeditor susține că ți l-a trimis? Verifică și în MailScanner > Mail Control dacă acel mesaj nu a fost considerat SPAM și din această cauză nu a fost livrat. Dacă dorești să afli mai multe recomandări legate de setările filtrelor de SPAM, poti să citești și acest articol

6. Gestionarea fișierelor de pe server

Secțiunea „FILES / FIȘIERE” din cPanel este locul ideal pentru încărcarea fișierelor, copierea de rezervă a site-ului dvs. și gestionarea fișierelor prin FTP *.

* FTP este prescurtarea de la File Transfer Protocol. Poți utiliza FTP pentru a gestiona fișierele asociate site-ului tău – indiferent dacă aceasta înseamnă încărcarea, citirea sau prelucrarea acestora. Tot ce ai nevoie pentru a utiliza FTP este o aplicație client, cum ar fi FileZilla. Alternativ, cPanel îți oferă și instrumente pentru a vă gestiona fișierele fără un instrument FTP. Despre asta vom scrie în continuare.

6.1. Utilizarea File Manager / Managerului de fișiere

Primul lucru cu care vei dori să te familiarizezi în secțiunea „FILES / FIȘIERE” este „File Manager / Managerul de fișiere”. Acesta îți permite să vizualizezi și gestionezi toate fișierele site-urilor tale direct din interfața cPanel, mai degrabă decât să utilizezi un instrument FTP terță parte. Fă click pe pictograma „Manager de fișiere” (vizibilă în captura de ecran de mai sus) pentru a începe. Ceea ce vei vedea este panoul central al „Managerului de fișiere”. Va arăta cam așa:

IMPORTANT:

Această interfață este responsive dar ar fi de preferat ca accesul să îl faci de pe un terminal fix (desktop, laptop) și nu unul mobil (telefon, tabletă).

Aici poți gestiona toate fișierele de pe server, prin urmare, vei dori să procedezi cu precauție extremă atunci când faci modificări. Există câteva lucruri rapide de subliniat pe acest ecran. Mai întâi, în stânga, vei găsi directorul rădăcină (principal) și câteva subdirectore (puteți vedea acest lucru în captura de ecran de mai sus). Apoi, în mijlocul ecranului, vei vedea conținutul oricărui director pe care l-ai selectat. Știind acest lucru, iată câteva lucruri pe care ai putea dori să le faci:

6.1.1. Vizualizare fișier error_log

Dacă ceva nu funcționează corespunzător pe site-ul tău, verifică mai întâi fișierul error_log. Acesta este localizat de obicei în director-ul public_html pentru domeniul principal sau în director-ul unde ții fișierele site-ului, în cazul domeniilor de completare. Dacă nu vezi acest fișier, este posibil ca în interfață să fie dezactivată vizualizarea fișierelor ascunse așa că fă click pe butonul de setări din partea din dreapta sus a ecranului și bifează vizualizarea acestora:

6.1.2. Crearea unui director/ fișier sau upload-ul unui fișier cu File Manager / Managerul de fișiere

Pentru a crea un director nou, faceți click pe butonul „+ Folder” din meniul de sus, după cum se arată în imaginea de mai jos: Apoi va trebui să denumești noul director și să introduci destinația în care dorești ca acesta să fie creat: Aproximativ aceeași procedură trebuie urmată și în cazul în care dorești să creezi un fișier sau să upload-ezi unul.

Notă:

Dacă software-ul website-ului tău îți permite să încarci fișiere din interfața sa de utilizator, fă asta în loc să folosești File Manager / Managerul de fișiere din cPanel. Oricum vei folosi acele fișiere pe site-ul tău și este mai ușor să le gestionezi în acest fel – software-ul site-ului tău va „vedea” fișierul imediat. Dacă încarci un fișier prin Managerul de fișiere sau FTP, acest lucru s-ar putea să nu se întâmple. WordPress funcționează foarte bine cu încărcarea fișierelor prin File Manager sau un client FTP.

6.2. Conturile FTP

Din secțiunea Files / Fișiere din cPanel poți gestiona si crea conturile FTP. La Chroot datele de logare în cPanel sunt identice cu accesul FTP.

6.2.1. Adăugare cont FTP

Odată accesată secțiunea FTP vei putea crea un cont FTP nou, pe lângă cele deja create anterior de tine sau de sistem. Trebuie să completezi câmpurile din formilar după cum urmează:

  • Login / Autentificare – Numele de utilizator al noului cont.
  • Domain / Domeniu – Numele de domeniu căruia îi va fi atribuit noul cont de utilizator. Alege din meniul drop-down.
  • Directory / Director – Acesta definește cel mai înalt nivel de acces la directoare al noului cont FTP. Dacă lași acest necomplet, utilizatorul va avea acces la rădăcină (root). Cel mai bine este să introduci directorul asociat cu proiectul pentru care este contul.
  • Quota / Cotă – spațiul maxim pe care îl poate ocupa noul utilizator. Poți să lași aici „Unlimited / Nelimitat”.
  • După ce faci click pe „Create FTP Account / Creare Cont FTP”, noul utilizator va fi adăugat.

6.2.2. Editare conturi FTP

Sub formularul de adăugare de adăugare a unui cont FTP ai posibilitatea de a gestiona conturile FTP existente. Poți modifica parola, cota, directorul permis sau să ștergi contul FTP.

7. Bazele de date – creare și gestionare

Majoritatea site-urilor web moderne nu pot exista fără o bază de date care rulează în background și gestionează datele site-ului. Cu alte cuvinte, tot conținutul site-ului tău, toate paginile, toate postările și toate datele utilizatorilor sunt păstrate în baza de date. cPanel are un modul destul de extins care îți permite să creezi și să gestionezi bazele de date.

IMPORTANT:

Marea majoritate a CMS-urilor moderne își creează singure bazele de date deci nu e nevoie să le creezi manual. Dacă ai nevoie totuși să editezi/creezi o bază de date ar fi bine să procedezi cu grijă pentru că poate compromite aspectul și conținutul site-ului tău.

7.1. Crearea unei baze de date

cPanel permite să lucrezi atât cu bazele de date MySQL, cât și cu PostgreSQL. Vom descrie procedura de creare a unei baze de date MySQL, dar lucrul cu PostgreSQL este aproape același. Pentru a crea o nouă bază de date, fă click pe „MySQL Database Wizard” în secțiunea „DATABASE” (vezi mai sus). Odată ajuns acolo, poți începe configurarea noii baze de date în câțiva pași simpli. a. Setează un nume pentru baza de date: b. Crează un utilizator al bazei de date care va fi folosit pentru a accesa baza de date (acest lucru este necesar pentru a lucra cu baza de date mai târziu): c. Atribuie privilegiile necesare noului utilizator al bazei de date; cel mai bine este să selectezi opțiunea etichetată „TOATE PRIVILEGIILE”, astfel: d. Click pe Next Step pentru a termina configurarea

7.2. Gestionarea bazelor de date

Pentru a vedea toate bazele de date, accesează „MySQL Datatabases / Baze de date MySQL” din secțiunea „Databases / Baze de date” din cPanel. Fiecare bază de date poate fi redenumită sau ștearsă prin link-urile din dreapta. În plus, poți gestiona și utilizatorii bazei de date tot acolo (inclusiv să asociezi utilizatori la baze de date), puțin mai jos în pagină.

8. Instalări rapide folosind Softaculous

Ultimul lucru pe care îl vom arăta în acest tutorial cPanel este cum să instalezi WordPress (și alte aplicații de server utile). Acest lucru va accelera procesul de instalare și funcționare a site-ului tău. Mai întâi, caută secțiunea „Softaculous Apps Installer” din cPanel, apoi faceți clic pe „WordPress”: Un articol mai detaliat legat de instalarea WordPress prin Softaculous găsești în acest articol

9. Backup pentru site-ul tău

Dacă ți-a murit vreodată un telefon sau un computer, știi cât de devastator poate fi dacă nu ai făcut o copie de rezervă a datelor. Acum imaginează-ți că se întâmplă același lucru cu site-ul tău. Acest lucru este și mai rău, deoarece este foarte probabil ca site-ul tău să fie afacerea ta. Din fericire, cPanel face incredibil de ușor să împiedici această tragedie să se întâmple, oferindu-ți șansa de a face backup manual pentru site oricând dorești. În primul rând, Chroot face backup-uri periodice în funcție de pachetul de găzduire pe care îl deții. Poți vedea detalii legate de frecvența backup-urilor pentru pachetele de găzduire din oferta actuală accesând această pagină. Aceste backup-uri pot fi descărcate sau restaurate din secțiunea Jetbackup. Vei avea de ales între a descărca diferite tipuri de backup (full backup, backup de fisiere, baze de date, email) astfel încât să poți descărca/restaura doar ceea ce ai nevoie. Alternativ, poți folosi si funcția Full Backup pentru a crea și a descărca un backup imediat (sau a restaura un backup salvat de mai demult). Interfața este destul de simplă de folosit dar trebuie să verifici ca pachetul tău de găzduire are suficient spațiu pentru a crea acel backup.

9.1. Verifică spațiul disponibil pe disc

Pentru a obține o imagine de ansamblu a utilizării spațiului disponibil în pachetul tău de găzduire, aruncă o privire în bara laterală din dreapta a cPanel-ului. Vei vedea diverse informații despre cât spațiu pe disc consumi, câte baze de date ai configurat în total și multe altele. Dacă dorești să ai o imagine mai detaliată asupra modului în care este consumat spațiul de pe disc, accesează Disk usage / Utilizarea discului din secțiunea Files / Fișiere: Vei putea vedea un rezumat al spațiului pe care îl ocupă diferitele dosare. De asemenea, poți vedea cota sau limita în partea de jos a primului tabel. Este important să reții că doar pentru că o bară albastră este plină nu înseamnă că ți-ai epuizat tot spațiul – toate cifrele prezentate sunt raportate la cel mai mare director.

10. Schimbarea din cPanel a versiunii PHP pentru site-ul tău

Conturile de „Găzduire Web” beneficiază de funcția PHP Selector. Această funcție îți permite să schimi diverși parametri PHP ai contului tău de găzduire, cum ar fi: Versiunea PHP folosită Activarea (sau dezactivarea) unor module Schimbarea unor variabile PHP pentru a satisface cerințele aplicației tale (ex: max_execution_time, memory_limit etc.) Funcția Select PHP Version poate fi găsită în sub-secțiunea Software în contul tău de cPanel. Mai multe despre această operațiune vei găsi aici.

În loc de concluzie:

Dacă ai urmat pașii descriși în acest tutorial, ar trebui să ai deja o perspectivă complexă asupra a ceea ce este cPanel și cum să îl utilizezi atunci când îți configurezi pachetul de găzduire. Deoarece site-ul tău este probabil deja pe deplin operațional până acum, tot ce rămâne este să îl personalizezi puțin – cu teme și pluginuri – și apoi să începi să creezi conținut pentru a captiva publicul.

Publicat la data de 14.12.2022